Fizjoterapia po leczeniu onkologicznym nowotworów głowy i szyi

Nowotwory głowy i szyi są odnotowywane na piątym miejscu wśród nowotworów złośliwych na świecie. Istnieje duże ryzyko występowania efektów ubocznych z powodu stosowania różnych metod leczenia. Złożoność leczenia regionu głowy i szyi wymaga odmiennego od standardowego postępowania fizjoterapeutycznego. Postępowanie usprawniające pacjentów z nowotworami głowy i szyi powinno być zróżnicowane, w zależności od rodzaju leczenia, stanu zdrowia pacjenta i jego indywidualnych potrzeb.

Fizjoterapia pacjentów z nowotworami głowy i szyi dotyczy:

• zaburzeń ruchomości w szyjnym odcinku kręgosłupa i obręczy barkowej po zabiegach na układzie chłonnym szyi,
  • obrzęku chłonnego po operacjach i leczeniu uzupełniającym,
  • usunięcia krtani,
  • zaburzeń czynności nerwu twarzowego,
  • zaburzeń czynności układu stomatognatycznego (zespół morfologicznoczynnościowy tkanek
    i narządów w obrębie jamy ustnej i twarzoczaszki stanowiący funkcjonalną całość i biorący udział w pobieraniu pokarmu - żuciu, wstępnemu trawieniu i połykaniu, artykulacji dźwięków, oddychaniu i wyrażaniu emocji),
  • zabiegów rekonstrukcyjnych.

Następstwa po leczeniu regionu głowy i szyi mogą być niejednokrotnie bardzo złożone i mogą dotyczyć problemów wynikających z gojenia się rany pooperacyjnej, powikłań nerwowych i naczyniowych. Wszystkie elementy zaburzeń powinny być uwzględnione podczas indywidualnie zaplanowanej i prowadzonej fizjoterapii.

Do przykładowych skutków leczenia onkologicznego pacjentów z nowotworami w obrębie głowy i szyi można zaliczyć:

• ból,
  • znużenie, zmęczenie,
  • ograniczenie zakresu ruchu;
  • podrażnienie skóry,
  • stany zapalne;
  • nudności,
  • anemia,
  • uszkodzenie nerwu,
  • ból mięśni,
  • utrata elastyczności tkanek.

Fizjoterapia po leczeniu onkologicznym nowotworów głowy i szyi jest szczególnie ważna u pacjentów po następujących procedurach operacyjnych:

• totalnej laryngektomii – całkowitym usunięciu krtani,
  • częściowym usunięciu krtani,
  • operacjach w rejonie żuchwy i stawu skroniowo-żuchwowego,
  • operacjach w obrębie ślinianki przyusznej, mogących być przyczyną problemów z nerwem twarzowym,
  • operacjach powodujących problemy z połykaniem, zwłaszcza w okolicy gardła, migdałka podniebiennego, języka, dna jamy ustnej,
  • usunięciu węzłów chłonnych w obrębie szyi,
  • operacjach powodujących obrzęk i zastój limfatyczny w obrębie głowy i szyi.

Główną rolą fizjoterapii jest aktywizacja pacjenta po różnego rodzaju procedurach chirurgicznych we wczesnym okresie po ich wykonaniu.