Rak i praca: wyzwania dla pracodawcy

Wspieranie pracownika zmagającego się z chorobą nowotworową to dla pracodawcy wyzwanie wymagające wrażliwości, elastyczności działania oraz wiedzy w zakresie praw i obowiązków pracownika. Brak jasnych procedur i doświadczenia w tym zakresie mogą rodzić niepewność oraz prowokować sytuacje, które nie są komfortowe ani dla pracownika, ani dla pracodawcy.

Pracodawca, który chce wspierać pracownika chorego onkologicznie w Polsce musi się mierzyć z:

  1. Brakiem szczegółowych ram prawnych – Nie tylko w Polsce, lecz w całej Europie brakuje szczegółowych ram prawnych wspierających utrzymanie pracy oraz rehabilitację zawodową szczególnie w odniesieniu do osób wyleczonych lub żyjących z nowotworem. Dla chorych na raka mogą mieć zastosowanie środki wsparcia przeznaczone dla osób niepełnosprawnych lub przewlekle chorych. Niestety, nie ujmują one w całości szczególnej sytuacji i specyfiki potrzeb pacjentów onkologicznych i ozdrowieńców.

 

  1. Niewystarczającą świadomością działów HR – Pracodawcy często nie wiedzą, jak najlepiej wesprzeć pracownika będącego w trakcie diagnozy/leczenia lub wracającego do pracy po leczeniu onkologicznym. Nie znają potrzeb zdrowotnych, psychicznych czy nawet formalnych procedur reintegracji zawodowej. Wiąże się to z brakiem wcześniejszych doświadczeń działów HR oraz niewystarczającej edukacji w zakresie obowiązków prawnych, dobrych praktyk oraz dostępnych środków służących do reintegracji zawodowej.

 

  1. Koniecznością reorganizacji pracy –  Proces powrotu do pracy osoby chorej może trwać wiele miesięcy. Po powrocie pracownik może potrzebować dodatkowego czasu na odzyskanie pełnej sprawności i efektywności. Wiąże się to z częstymi nieobecnościami i koniecznością reorganizacji pracy. Szczególne trudności mogą mieć MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa), które często posiadają ograniczone zasoby finansowe i ludzkie. A także cechują się mniejszą elastycznością pracy. Z perspektywy małych firm brak pracownika przez kilka miesięcy skutkuje realnym problemem w organizacji pracy, np. kumulacją nadmiaru obowiązków na innym stanowisku lub opóźnieniem albo niemożnością realizacji postawionych celów.
  2. Koniecznością dostosowania się do sytuacji pracownika –  Osoby w trakcie diagnozy, leczenia lub ozdrowieńcy mogą nie być w stanie wykonywać swoich obowiązków w takiej skali, w jakiej to robili dotychczas. W związku z tym wymaga to od pracodawcy większej wyrozumiałości względem pracownika czy konieczności przydzielenia mu innych obowiązków, lepiej dopasowanych do ograniczeń osoby chorej lub doświadczającej skutków przebytej choroby.

 

  1. Potrzebą wypracowania odpowiedniego modelu komunikacji wewnętrznej – W sytuacji, w której w Twojej firmie pracownik choruje na nowotwór, niezwykle ważna jest komunikacja. Pracodawca staje przed koniecznością utrzymania dobrych relacji
    z osobą chorą, a także umiejętnego zarządzania emocjami całego zespołu. Jeśli nie przyjmie skutecznej strategii komunikacji może napotkać problemy z ponowną reintegracją pracownika z nowotworem lub po przebytej chorobie. Z drugiej strony może doprowadzić do obniżenia motywacji całego zespołu.
0312 Data dodania 03.12,2025

Rak i praca: wyzwania dla pracodawcy

Wspieranie pracownika zmagającego się z chorobą nowotworową to dla pracodawcy wyzwanie wymagające wrażliwości, elastyczności działania oraz wiedzy w zakresie praw i

Czytaj więcej
0312 Data dodania 03.12,2025

Rak i praca: maksimum pomocy, minimum strat

Pomoc osobie chorej onkologicznie jest ważna z pobudek czysto moralnych.

Czytaj więcej
2910 Data dodania 29.10,2025

Praca i rak - zmiany na rynku pracy w Polsce

W Polsce żyje obecnie ponad 1,35 miliona osób, u których zdiagnozowano nowotwór.

Czytaj więcej
1206 Data dodania 12.06,2025

Brak wsparcia dla ponownej integracji zawodowej

Brak wsparcia dla ponownej integracji zawodowej i brak elastycznej organizacji pracy to dwa z kluczowych wyzwań stojących przed pacjentami onkologicznymi i osobami ż

Czytaj więcej